Aviva képzőművészeti kiállítás

Itt ülök Eszterházy Marcell videó installációja előtt, és már vagy tíz perce arra várok, hogy hasson rám. Valami nem stimmel. No de ne szaladjunk ennyire előre…

Az idei Aviva képzőművészeti kiállítás fő célkitűzése a kortárs művészet érthetővé tétele volt. A kiállítás idén másodjára kerül megrendezésre a Műcsarnokban. A képzőművészeti díjat kifejezetten a fiatal kortárs művészek támogatására hozták létre. A fődíjért induló hat ifjú művész egy generációból származik, mégis nagyon különbözik látásmódjuk és művészetük formanyelve. Kérdésfelvetéseik azonban meglepően hasonlóak, úgy, mint a múlt és a jelen kapcsolata, a tömeg és ember viszonya. Vannak közöttük külföldről jöttek, magyarok, akik külföldön élnek, és persze itthoniak. Talán ezért is ilyen sokszínű a kiállítás anyaga. Más és más inspirációs közegből merítenek, mégis fellelhetőek közös pontok.

A Tehnika Schweiz társulat egy nagyon szerethető és emberközeli kompozíciót válogatott össze erre az eseményre. Egy egész falfelületet beterítő ikonosztázt hoztak létre közös fotóikból. A fotóikon megjelenő figurák egyszerre ismerősek és titokzatosak. Színeik élettel teliek, ötleteiket izgalmasan valósítják meg. Érthető és átlátható a laikus szemlélő számára is. A garázs-sorozat remek példa erre, humoros és kreatív. Az általuk készített újságból pedig megtudhatjuk a fényképek keletkezéstörténetét is.

Katarina Šević Tömegmozgás című videóján a közösség és egyén viszonyát kívánja felvillantani, azonban igyekezete megreked az ötlet szintjén és nem képes mély hatást gyakorolni a befogadóra. Képzeljünk el egy zöld füves területet a város szélén, ahol emberek egymástól két méter távolságra lassan haladnak előre… s ennyi. Talán a téma sablonszerűsége miatt, talán csak a mondanivaló silánysága miatt, üresnek és kissé hatásvadásznak tűnhet. Különböző fa tárgyai és intarziás paravánja anakronisztikus hatást keltenek, amely ismét felhívja figyelmünket a múlt és jelen kapcsolatára. 

Batykó Róbert festményeit fiatal kora ellenére elég konkrét és érett stílus jellemzi. Klasszikus művészeti ágban alkot, 21. századi formanyelven. Kiragadja környezetükből a hétköznapi tárgyakat, és egy egészen más környezetbe helyezve új jelentésréteggel gazdagítja őket. Különös kísérletező kedv jellemzi ezeket a festményeket, a monokromtól a HD festészeten keresztül a graffitiig, sokféle hatás megjelenik bennük, mégis egységes stílust alkot. Felhívja a figyelmet a kortárs művészet és a festészet mint hagyományos műfaj kapcsolatára. Nevezhetnénk művészetét a véletlenek modern dokumentációjának is.

A Société Réaliste művésztársulat alkotásai még ezen a sokszínű kiállításon is eltérnek a többitől. A történelmi múlt és a jelen problémáit inkább egyfajta gazdasági konstellációként mutatják be. Hatalmas függönykapu installációjuk és a falra vetített videórészlet nagyon hatásos párosítás. A klasszikus társadalomkritikát egy mélyebb filozófiai réteggel dúsítják. A “bankjegy-kapun” látható felirat, amelynek jelentése “Ki itt belépsz, hagyj fel önmagad másságával!” súlyosan nehezedik a szemlélőre. A kiállítást megtekintők ezekkel a sorokkal találkoznak először. Saját elmondásuk szerint az alkotók műveikkel igyekeznek konfliktusokat generálni, ezáltal kibillenteni a szemlélőt hétköznapi komfortérzetéből és töprengésre késztetni.

Németh Hajnal, a Berlinben élő sokoldalú és rendkívül intelligens alkotó műveit találtam a legerősebbnek az idei Aviva kiállításon. Nem csak sokféle és izgalmas munkát hozott létre, tárgyai egyszerre több érzékünkre is erőteljes benyomást gyakorolnak. Sokkoló, és egyben gyönyörű installációt hozott létre, jól kihasználva a zene, a fény hangulatteremtő erejét. Videofilmjén a zene és zaj közötti félelmetes űr válik érzékelhetővé. Különböző fotósorozatain a színpadi beállításoktól, a politikai propaganda parodizálásán túl egészen a szubjektív tragikus történetekig minden látható.

Visszatérve Eszterházy Marcell szekciójára – a cikk elején már volt róla szó –, meg kell említenem, hogy a nem különösebben megkapó harminc másodperces végtelenített filmjeleneten kívül egy rendkívül színvonalas fotósorozatot is készített, amelyen magyar művészek műtermei láthatóak. Érdekes és szubjektív keresztmetszete ez a magyar művészvilágnak. Egyetlen bepillantás az alkotás helyszínére, mely sokkal többet elárul az adott művészről, mint gondolnánk.

 

A művészekre lehet szavazni is ( http://www.avivadij.hu/szavazas ) a közönség díj 500.000 Ft, mely nagy segítség lehet az alkotók további munkájához. 

Aviva képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok
Megtekinthető: 2010.10.08-2010.11.07.
Kurátorok: Mayer Marianna

Facebook-hozzászólások