Biutiful

A film már az első képsorokkal kíváncsiságot ébreszt az emberben. Kinek a kezét és gyűrűjét is látjuk tulajdonképpen? A következő jelenetben egy érthetetlen látomásba ütközünk, hatásos képekkel és szöveggel. Halott bagoly a hóban, a beszélgetés alatt egy róka képe jelenik meg. Az alakokat egyhangú háttér emeli ki. Nehéz értelmezni, miként is értsük az állatok megjelenését. Általában a róka a ravaszság szimbóluma, azonban a kínai mondakörben, mint alakváltó és pusztító is jelentkezik. A perzsák úgy tartották, a holt lelkeket segíti át a másvilágra. A bagoly alakja is csak első látásra egyértelmű. A bölcsesség, az éjszaka képei tartoznak hozzá, de mint alakváltót is ismerik. Továbbá a tisztánlátás, így a médiumok jelképe is egyben. Kapcsolat a mi világunk és a túlvilág között. Iñarritu, a rendező már a kezdeteknél utal szándékára: szakrális mondanivalója van a filmnek.

 

 

Ezután leránt minket egy kézzelfoghatóbb valóságba. Megismerünk egy gyerekeit egyedül nevelő apát, Uxbalt (Javier Bardem), aki Madrid nyomornegyedében tengeti életét. Látnoki képességekkel rendelkezik, s tudását nem habozik pénzre váltani. Ennél jövedelmezőbb bevételi forrásokkal is rendelkezik. Hai-val dolgozik együtt, aki Kínából települt át Spanyolországba, s kínaiakat tart fogva. CD másolásból, táskák gyártásából tartja fenn magát az üzem. A helyi szenegáli bevándorlók terítik az árut. Uxbal a kapocs köztük és Hai közt, valamint a rendőrség lefizetését is ő intézi. Az első dráma akkor következik be, amikor Uxbal megtudja: halálos beteg, áttétes prosztata rákja van.

A film aktuális problémákat dolgoz fel. A nyugati országoknak egyre több gondot okoznak az illegális bevándorlók. Nem tudnak munkát adni nekik, melyben az is közre játszik, hogy sokszor a harmadik világból érkeznek, alacsony iskolázottsággal. Nem képesek integrálódni a társadalomba és gyakran a helyi alvilághoz csatlakoznak. A film érzékletesen mutatja be a feketepiac működését, mely bármelyik nagyvárosban elképzelhető lenne.

 

 

A film morális üzenete is erőteljes. Uxbal halottlátó. A film elején a bagoly is erre utal. Az ősi kultúrák szent emberei, varázslói gyakran valami gyógyíthatatlan betegséggel fizettek erejükért. Uxbal esetében azonban nem egyértelműen szentről beszélünk, vagy gonosz emberről. Cselekedetei látszólag jóindulatúak, de mégis, önös érdektől vezéreltek. Kettősség lengi körül figuráját. Uxbalt lelki segítője, Bea vezeti rá, hogy halála elkerülhetetlen, és csak akkor fog békét lelni, ha elrendezi dolgait e világban. Különleges adottsága segítségével megtisztítja egy apa lelkiismeretét, segít egy léleknek átkelni, viszont mindezt pénzért teszi. A rabszolgaként tartott kínai munkásokért felelősséget érez, igyekszik rendes bérezést kiharcolni Hai-nál, de a maga hasznát szintúgy keresi ezzel. Hősugárzókat vesz, a pincébe zárt kínaiaknak, hogy ne fázzanak. Kisiklott életeket, emberi drámákat, s a pénz hajhászását láthatjuk megelevenedni. Utóbbi az egyetlen megváltásnak tűnik ebben a világban. A film szereplőiről általánosan is elmondható, hogy napjaink „istenének”, a pénznek hódolnak. Uxbal igyekszik megtörni ezt az ördögi kört. Pozitívabb emberi értékeket próbál érvényesíteni. Barátságot köt az egyik szenegáli férfival, és családjával.

A pénz mellett alapvető motívum a bűn és bűnhődés kérdése. Uxbal életét egy közhellyel lehet leginkább összefoglalni: A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve. Számtalanszor igyekszik jót cselekedni, de mivel mögöttes szándékaiban mindig ott lappang a pénzszerzés vágya, visszásan sülnek el próbálkozásai. Egyedül a családjával képes önzetlenül viselkedni. Felesége mániás depressziója kezeletlen maradt, ám ad neki még egy esélyt. El akarja hinni, hogy ezúttal más lesz, újra családban élhetnek. Egy rövid időre fel is csillan a remény, de hamar kiderül, csak pillanatnyi idill volt.

A film megnyugtatóan ér véget. Marambra megfelelő kezelésben részesül, de nyitva marad a kérdés: Felépül-e valaha? Ige-t a kitoloncolt szenegáli barát feleségét Uxbal magához veszi. Halála után Ő visel gondot a gyerekekre, de ismét felmerül bennünk egy kérdés. Az anyai ösztönök vezérlik, vagy az Uxbal lakásával járó biztonság?

 

 

A történet hihetetlenül aktuális. A jelenetek nem giccsesen, hanem finom fokozatossággal ábrázolják a nyomort, és ennek következményeit. Az információkhoz a megfelelő időben, és nem egyszerre jutunk hozzá. A filmnek felróható fokozott drámaisága, ami lehet, hogy a szituációk mélységének hangsúlyozását szolgálja. Belefér egyetlen ember életébe ennyi katasztrófa? Talán igen, hiszen olykor a legelképzelhetetlenebb dolgok a legvalóságosabbak. A technikai részt illetően a filmnek felróhatjuk, hogy montázstechnikája olykor túl kézenfekvő. Még meg sem jelenik a következő kép, de már tudjuk, miről fog szólni. Ez egyrészt  rendezői bravúr, ugyanakkor elvész vele a meglepetés ereje.

Keretesen zárul a történet. Már tudjuk, a gyűrű családi ereklye volt. Anyja kapta, amikor Uxbal apja örökre elment otthonról. A gyűrű a világ teljességén túl az összetartozást is szimbolizálja. A fiúnak ki kell javítania apja hibáját is. Halála előtt Uxbal gondoskodik családja megélhetéséről, ezáltal ledolgoz valamennyit apja karmájából. A hóban fekvő bagoly nem más, mint saját maga. Tudatosul benne, hogy meghalt. Apjával találkozik, aki átvezeti a másvilágra, de figyelmezteti, haját ne fogja copfba, mert rókára hasonlít és elijeszti a baglyokat. A két állat jelentéstartalma helyenként átfedi egymást. Értelmezhetjük intésként is Uxbal számára. Vigyázz, mert a helyest a helytelentől csak egy hajszál választja el.

A filmet ajánlom mindenkinek, aki szeretne kicsit elrugaszkodni a hollywoodi látványközpontú mozitól és visszatérni kicsit a maga belső világába, morális és társadalmi szintű válaszok után kutatva.

 

Biutiful
színes, feliratos, spanyol-mexikói filmdráma, 148 perc, 2009

rendező: Alejandro González Inárritu
forgatókönyvíró: Alejandro González Inárritu, Armando Bo, Nicolás Giacobone
zeneszerző: Gustavo Santaolalla
operatőr: Rodrigo Prieto
producer: Fernando Bovaira, Alfonso Cuarón, Alejandro González Inárritu, Jon Kilik, Guillermo Del Toro
vágó: Stephen Mirrione

szereplők:
Javier Bardem (Uxbal)
Maricel Álvarez (Marambra)
Hanaa Bouchaib (Ana)
Guillermo Estrella (Mateo)
Eduard Fernández (Tito)
Cheikh Ndiaye (Ekweme)
Rubén Ochandiano (Zanc)
Félix Cubero (bürokrata)
Martina García
Blanca Portillo

video
See video

Facebook-hozzászólások