Csak szexre kellesz

Adam (Ashton Kutcher) egy gyönyörűen karbantartott királykék BMW Youngtimer-t hajt. Tehát egy jófej, laza sráccal állunk szemben, akinek aranyból van a szíve, és nem zavartatja magát amiatt, hogy drága Földünk haldoklását a légkörbe pöfögött mérges gázokkal sietteti.

Emma (Natalie Portman) egy vadiúj szürke Audi hármassal koptatja az aszfaltot. A gyártó termékei a rideg, technokrata nagyvárosi közegbe illenek, az érzelemmentes precizitást a célszerűség szolgálatába állítják. Pedig ott bujkál a márkában valahol az élményautózás lehetősége, csak fel kéne szabadítani némi intuícióval. A bájos hölgy amúgy orvos, és fél az érzelmi elköteleződéstől.

Emma kollégája egy Toyota Prius-szal jár, amely az első hibrid hajtású szériamodellként rendkívül sikkessé vált a tehetős amerikaiak körében, mivel felelősségteljes gondolkodást tükröz. A tulajdonosa hátat fordít az amerikai autógyártás benzinfaló ikonjainak. Mellesleg a tökéletesnek tűnő fickóról legvégül egy olcsó poén kedvéért kiderül, hogy kissé meleg. Micsoda bátor irónia ez az alkotóktól!

Adam oldalán ugyancsak megjelenik egy csábító kollegina, akinek ugyan nincs autója, viszont kap helyette egy csúf vastagkeretes szemüveget, amitől egyből világossá válik, hogy ő egy kissé „zizi”, gátlásos, meg nem értett személyiség, akinek minden vágya, hogy végre szeresse valaki.

A történet arra az egyszerű/együgyű ötletre épül, hogy Mr. BMW és Ms. Audi megpróbál egy pusztán „egészségügyi” szexre épülő kapcsolatot fenntartani az SZ-betűs szó kizárásával. Az alkotók tehát egy ezerszer eljátszott mellékszálat emeltek át a sitcomokból (Jóbarátok, Így jártam anyátokkal stb.) a forgatókönyvbe, ahogy az ugyancsak mostanában bemutatott A dilemma esetében is történt, avagy mit tegyen a jóbarát, ha rájön, hogy cimborája felesége máshol melegíti a káposztát.

Mindkét esetben egy bevált hollywoodi iparosmester huppant bele a rendezői székbe, A dilemmában Ron Howard, esetünkben Ivan Reitman. A vagányságért azonban, ami egy jó kis romantikus komédiához kell, és ami azért itt-ott felbukkant a közelmúltban (például Judd Apatow háza táján voltak értékelhető próbálkozások, vagy gondoljunk csak a nagyszerű 500 nap nyárra) nem a hatvannégy éves Reitmannál kell kopogtatni. Pedig a film felütése azt ígéri, hogy végre merész, urambocsá, vérbő helyzetek és szellemes párbeszédek várnak ránk. Például találó a történet elején a még tinédzser Adam váratlan kérdése az őt vigasztaló Emmának, de a csúcs, amikor a már felnőtt Adam egy átmulatott éjszakát követően meztelenül ébred egy idegen lakásban, és nem emlékszik rá, kivel feküdt le, a lehetőségek pedig csak szaporodnak, ahogy egyre többen jelennek meg a szobában. Nagyjából ezután pukkan ki a lufi, és kerül a történet az unalomig ismert vágányra.

Miközben a két főszereplő oda-vissza üldözi egymást a tiltott érzéssel, a mellékszereplők humoros epizódjai tarkítják a cselekményt. Olyan funkciót töltenek be, mint egy Disney-mesében az aranyos, beszélő állatok. Elnagyolt karikatúrák, de nekik jutnak a legjobb egysorosok. A politikai korrektség jegyében természetesen a srác és a lány kompániájában is található egy különösen jópofa fekete karakter. Látható még Kevin Kline is, akihez bár tipikusan a konszolidált, értelmiségi karakterek passzolnak, ezúttal Adam édesapjának szerepében nagy élvezettel csinál bohócot magából: füvezik, süldő lányokat kerget, és meztelen felsőtesttel súlyzót emelget egy medence partján.

Végső soron jól ki van ez a recept találva! Ha van körülbelül öt jó poén és még néhány kevésbé jó, akkor a panelek már tetszés szerint össze is illeszthetők, a végén film lesz belőle, és a nézők sem bosszankodva fognak fölállni a székükből. Ezt szolgálja a hollywoodi aranymetszés formulája, melyhez itt túl következetesen tartották magukat a készítők. Nem maradt a szereplőknek mozgásterük, alkalmuk egy kis "fecsegésre", hogy megmutassák magukat, és valódi karakterekké váljanak. Hosszú buszos utak alkalmával biztos viszontláthatjuk majd a Csak szexre kelleszt, és talán még megkönnyebbülten is sóhajtunk majd fel, mert azért sokkal rosszabbul is járhattunk volna. Ettől függetlenül a jó romantikus komédia olyan ritka, mint a szépen karbantartott régi BMW egy dél-alföldi kisvárosban - és ez a film nem az.

 

Csak szexre kellesz (No Strings Attached)

színes, magyarul beszélő, amerikai romantikus vígjáték, 108 perc, 2011 (16)

rendező: Ivan Reitman

forgatókönyvíró: Elizabeth Meriwether

zeneszerző: John Debney

operatőr: Rogier Stoffers

producer: Jeffrey Clifford, Joe Medjuck, Ivan Reitman vágó: Dana E. Glauberman

szereplők: Natalie Portman (Emma Franklin) Ashton Kutcher (Adam Kurtzman) Lake Bell (Lucy) Kevin Kline (Alvin) Cary Elwes (Dr. Metzner) Olivia Thirlby (Katie Kurtzman) Talia Balsam (Sandra Kurtzman)

Facebook-hozzászólások