Megfelelő hatóanyagok

A Mellékhatások című filmről

A populáris mozi és a szerzői filmkészítés határán egyensúlyozó, kifogástalan stílusérzékkel megáldott Steven Soderbergh az elmúlt években igen kacskaringós műfaji kirándulásra indult. A Fertőzés hatásos katasztrófa-krimije, A bűn hálójában lassú sodrású akciófilmje és a Magic Mike látványos varieté-átértelmezése után ezúttal az oknyomozó társadalomkritika, a melodráma és a pszichothriller elemeit vegyíti. Az amerikai független film egyik legbiztosabb kezű rendezője most is hibátlanul keveri a bevett recepteket: a Mellékhatások egy végletekig letisztult és átgondolt mozi, mely komótosan, szinte észrevétlenül fokozza a feszültséget, és váratlan csavarokkal lepi meg a közönséget.

A kedves fiatal házaspár fényűző életét a férj váratlan letartóztatása törte ketté. A bennfentes kereskedés miatt néhány évet börtönben töltő bróker (Channing Tatum) szabadulása után megkísérli újraindítani a karrierjét, ám a törékeny feleség (Rooney Mara) képtelen megbirkózni az új helyzettel, és egyre mélyebb depresszióba esik. A nő pszichológusa (Jude Law) az eredménytelen terápia és egy sikertelen öngyilkossági kísérlet után azonnal gyógyszeres kezelést javasol, a kedélyjavító pirulák szedése azonban nem várt következményekkel jár. A Mellékhatások szándékosan elnyújtott, rendkívül elegánsan kibontott bevezetőjében közelebbről is megismerkedhetünk a szimpatikus szerelmesekkel, így érzelmileg is érintetté válunk a betegséggel folytatott küzdelmekben. Soderbergh védjegyszerűen erős képekkel érzékelteti a darabokra hulló sorsok és az elillanó boldogság keserű tragédiáit, majd a könnyfacsarás helyett hirtelen a gyógyszeripari manipulációk kerülnek a sztori fókuszába.

A rendező nagyban épít a befogadói előítéleteinkre, azaz szándékosan rájátszik a filmtípussal, a történettel és az alkotóval szembeni előzetes elvárásainkra. Aki figyelemmel kísérte a rendező eddigi munkásságát, az első óra után mindenképpen azt várná, a Mellékhatások az egészségügyi iparág piszkos üzelmeit, az áldozattá váló hősök további sorsát térképezi fel. A filmkészítői attitűdjeit kaméleonként váltogató Soderbergh finoman ráerősít ezekre a nézői koncepciókra, majd minden láthatatlan eszközt bevet annak érdekében, hogy a gyanakvásunkat elaltassa. A felvillantott motívumok, a vázolt problémák és a gyorsan beazonosítható karakterábrázolások a jól bejáratott utakat követik – majd amikor már tényleg senki nem számít rá, a rendező egy elegáns mozdulattal a feje tetejére állítja a filmet, így mindent új megvilágításba helyez. A Mellékhatások ekkor nem csak stílust, antagonistát és ritmust vált, de a Psycho legendás narratív trükkjét idézve saját műfaját is lecseréli.

A gyógyszeripari visszaéléseket Soderbergh klasszikus MacGuffinként használja, a kifogástalanul fényképezett, míves megoldásokat és ügyes átejtéseket bemutató thrillerrel pedig egyértelműen Sir Alfred Hitchcock előtt hajt fejet. A változatos módszereiről ismert rendező újabb zsánerjátéka azonban jóval túlmutat a szórakoztatóan borzongató bűnfilmek keretein, a mű hatásmechanizmusai ugyanis egyértelműen az amerikai filmes sajátos alkotói helyzetére reflektál. Az ezerarcú, automatikusan beazonosítható kézjegyek nélkül dolgozó Soderbergh legfontosabb rendezői módszere éppen az, hogy folyamatosan kikezdi az előzetes megkötéseket, legyen az műfaji szabály, művészi ismérv vagy épp nézői elvárás. Büszkén felvállalt jellegtelensége ennyiben a függetlenség precízen őrzött záloga, mely a rendező nagy költségvetésű sikerfilmjeit éppúgy szerzői mozivá avatja, mint a tarka midcult darabokat.

A Mellékhatások vargabetűkkel teli, mindig váratlan területekre merészkedő szerkezete, az elhamarkodott nézői értelmezéseket kiaknázó, a felületes ítéleteket visszájukra fordító rendezői gesztusok a negyedszázados életmű szép metaforái. Reméljük, az esetleges visszavonulás híre is ugyanolyan porhintés csupán, mint a fentebb említett fordulatok.

Mellékhatások (Side Effects)
színes, feliratos, amerikai thriller, 106 perc, 2013 (16)

rendező: Steven Soderbergh
forgatókönyvíró: Scott Z. Burns

zeneszerző: Thomas Newman
producer: Lorenzo di Bonaventura, Scott Z. Burns, Gregory Jacobs

szereplők:
Rooney Mara (Emily Taylor)
Jude Law (Jonathan Banks)
Channing Tatum (Martin Taylor)
Catherine Zeta-Jones (Dr. Victoria Siebert)
Mamie Gummer (Kayla)

Facebook-hozzászólások