Vian világa Gondry gondja
Boris Vian harminckilenc évesen szívinfarktust kapott. A hamis, torz adaptáció láttán – az egyik regényéből készült film bemutatóján – dühösen felugrott a székéből, majd összeesett. Miközben a nézők soraiból igyekezett kifelé, az élők sorából távozott. Vian egyik legsikeresebb regénye, az 1946-os Tajtékos napok megfilmesítése mind ez idáig váratott magára. A vége főcím alatt – a tömény képdózistól kába fejjel – akaratlanul is hátrapillantok: vajon közöttünk van Vian? Nincs. Feltehetően már az első tíz perc után elhagyta (volna) a termet.
Vian sajátos írói univerzuma szerteágazó műfaji tapasztalatok szintéziseként, – matematikusi végzettséget szerzett, zenét komponált, jazz-trombitált és festett – zenétől, színektől, ízektől és illatoktól telve, álomszerűen elevenedik meg írásaiban. Regényét éppen ezért a legtöbben megfilmesíthetetlennek tartották, és erre – ötletgazdagsága ellenére – Gondry adaptációja sem cáfolt rá. A sokáig videóklip-rendezőként ismert Michel Gondry képi extravaganciája párhuzamba állítható Vian szürreális világával, aTajtékos napokból mégis inkább vizuális versenyfutás született.
Vian képtelen ötletei számára szűkösnek bizonyul a vászon. A szereplők elvesznek a csúcsra járatott díszletrengeteg sűrűjében. A filmben megelevenedő fantázia-tárgyak önmagukban egytől egyig remekművek: a pókként mászó csengő, a hullámzó asztal vagy a kutyaként csaholó cipők a történet szövetébe simulva teszik hitelessé a szereplőket körülvevő különös, képzeletbeli világot. A remek ötletek azonban rohanó tempóban követik egymást, különféle animációs technikák (stop motion, gyorsítás) alkalmazásával teszik zavaróan vibrálóvá, eklektikussá a film képi világát. Az eltérő stíluselemeivel folyton kizökkentő ötletorgián törik meg a film íve, így egy idő után megterhelővé válik az újabb és újabb képek befogadása.
Colin (Romain Duris) – aki az aranyifjak gondtalan mindennapjait éli – egyszer csak rádöbben, hogy életéből egyvalami hiányzik: a szerelem. Ekkor találkozik Chloëval (Audrey Tautou). Boldogságuk hirtelen fordulatot vesz, amikor kiderül, hogy Chloë tüdejében lótuszvirág nő. A fahéjas cukor illatú, utópisztikus idill egykettőre a betegség elleni küzdelemmé változik. Az eleinte távolinak tetsző külvilág realitása részben a ”Jean-Sol Partre” alakját övező nyomasztó tömeghisztéria képeiben, részben a megélhetési gondokkal való küzdelem által kúszik be a szerelmesek életébe. Colinnek, aki ezelőtt sosem dolgozott, munkába kell állnia, hogy megadhasson mindent, ami Chloë gyógyulásához szükséges. A lánynak viszont egyre nehezebbé válik bevenni az orvos által felírt ”pilulákat”. Az elhatalmasodó terhekkel párhuzamosan a film képi világa egyre fakóbbá válik. A koherencia hiánya a díszlet-remekek és effektek nélküli ”üresjáratokban” feltűnő. Átlátszó limuzin vagy a „sandacsacsa” – a könyv fényűző partijainak közkedvelt tánctípusa – táncolása közben mesterségesen megnyújtott lábak nélkül a szereplők mintha nem kapnának kellő instrukciókat: tanácstalanul, hasonló mozdulatokat ismételgetnek.
A megjelenítendő emberi kapcsolattípusokon (barátság, szerelem, házasság) túl valódi viszonyok nem alakulnak ki. Még Colin és Chloë találkozása, szerelme is gépiesen, érzelemmentesen bontakozik ki az őket körülvevő varázslatos világban. A Tautou-ra jellemző visszafogott báj is mintha megfakult volna. Kivétel Omar Sy, aki energikus játékával feldobja a sokszor halovány szereplőgárdát. Az Életrevalókban (2011) is remek alakítást nyújtó színész szívvel-lélekkel formálja meg Colin szakácsát, Nicolast, a mindenkiről gondoskodó, központi figurát. Nicolas a mindenes: süt-főz a baráti összejövetelekre, táncolni tanítja Colint, mindenhova elkíséri a társaságot. Élénk, karakteres játéka kiemelkedő egy-egy jelenetben még akkor is, amikor nincs jelentős szerepe.
Gondrynak nem volt könnyű dolga, hiszen a regény is elsősorban képeiben erős, míg dialógusai sokszor a végletekig leegyszerűsítettek. Ahogy a szövegben a minden érzéket megmozgató leírásokban lubickolhat az olvasó, a filmben is ezek sikerültebb képi megoldásai tartják fenn a néző figyelmét. A hullámzó hangulatú képáradat erőssége egy-egy gondolat vagy lelkiállapot kifejező megjelenítésében rejlik. A férfiak testhőmérsékletének felhasználásával készülő fegyverek, a tömött sorokban rendületlenül gépelő irodai alkalmazottak vagy az állásinterjúra érkező Colin alatt folyton összeeső szék a hatalomnak való kiszolgáltatottság, a kisemberség metaforái.
Vian koktélzongoráján – mely a rajta játszott dallamra készíti frissítőit – Gondry többször melléütött, de a kavargó összetevők leülepedése után már rajtunk áll, hogy a jóleltalált ízekre emlékszünk-e.
Tajtékos napok (L’écume des jours)
színes, magyarul beszélő, francia filmdráma, 125 perc, 2013
rendező: Michel Gondry
író: Boris Vian
forgatókönyvíró: Luc Bossi
zeneszerző: Étienne Charry
operatőr: Christophe Beaucarne
producer: Luc Bossi
vágó: Marie-Charlotte Moreau
szereplők:
Audrey Tautou (Chloë)
Romain Duris (Colin)
Omar Sy (Nicolas)
Gad Elmaleh (Chick)
Charlotte Lebon (Isis)
Alain Chabat (Jules Gouffé)
Aissa Maiga (Alise)
Philippe Torreton (Jean Sol Patre)
Blogajánló
Rovatok
Keresés
Facebook-hozzászólások